Blogs

Regelmatig plaats ik hier blogs. Deze gaan over het werk dat ik doe, mijn opdrachten, mijzelf of gewoon iets wat mij bezighoudt. Ben je nieuwsgierig? Lees gerust verder. Veel leesplezier! 

Je hoeft niet het één of het ander te kiezen

In december 2020 begon ik met fulltime freelancen. Nadat het me maar niet lukte om een baan te vinden – wat kan de arbeidsmarkt veranderen in twee jaar tijd! – trok ik de stoute schoenen aan: ik stopte met mijn werk in loondienst en ging fulltime als zzp'er aan het werk. Dat was fantastisch. Toch besloot ik afgelopen mei dat ik het anders wilde.

Lees meer »

Hoe maak je gebruik van storytelling?

Voor organisaties en ondernemers met een eigen bedrijf is reclame maken iets wat erbij hoort. Niet iedereen vindt dat even makkelijk. Eerlijk is eerlijk: ik houd er ook niet zo van. In ieder geval niet van die overduidelijke, commerciële teksten. Waar ik wel van houd zijn verhalende teksten: storytelling. Ook die teksten kunnen verkopen als doel hebben. Wat storytelling is, hoe je het gebruikt en waar je storytelling inzet, lees je in deze blog.

Lees meer »

5 redenen waarom je mijn Tekstadvies wil

29 april lanceerde ik een nieuwe dienst: Tekstadvies. Nu kan ik me voorstellen dat je denkt: er staan toch al zoveel tips op internet en je geeft toch al veel tips op social media en in blogs? Waarom zou je dit advies dan willen? Snap ik. Daarom heb ik een aantal redenen onder elkaar gezet voor waarom jij mijn Tekstadvies wil.

Lees meer »

4 manieren om een tekst af te sluiten

Je hebt een sterke tekst geschreven. Het heeft een pakkende titel, interessante inleiding en een goede inhoud. Maar hoe sluit je hem af? De tekst is klaar en de inhoud geschreven, maar je wil natuurlijk niet dat het een bot, plotseling einde heeft. In deze blog lees je 4 manieren hoe je een tekst kunt afsluiten.

Lees meer »

5 redenen om webteksten te herschrijven

‘De teksten op mijn website zijn wel verouderd hoor. De informatie klopt niet helemaal.’ Ik heb een kennismaking met een andere ondernemer en ben erg benieuwd naar haar website. Het was niet de eerste keer dat dit me gezegd werd – en stiekem maakte ik mezelf er een paar maanden geleden ook schuldig aan. Kortom, het was tijd om de teksten te herschrijven. Waarom? Er zijn meerdere redenen om je webteksten te herschrijven.

Lees meer »

8 tips voor het schrijven van een inleiding

Je wil een tekst schrijven en weet waar deze over moet gaan. De inhoud heb je, maar met de inleiding loop je te stoeien. Wat moet er precies in staan? Hoe zorg je ervoor dat lezers door willen blijven lezen? En hoe sluit de inleiding goed op de tekst aan? Als antwoord op deze en meer vragen over het schrijven van een inleiding, geef ik je 8 tips.

Lees meer »

De dunne scheidslijn tussen een ambitieus en onrealistisch doel

Q1 van 2022 is bijna voorbij. Dat betekent niet alleen dat de btw-aangifte er weer aan zit te komen. Het is ook een moment van reflectie. Veel ondernemers stellen doelen per kwartaal. Ik ook. En dat heb ik deze keer anders aangepakt dan het vorige kwartaal. Een gesprek met mijn vader en een waardevol inzicht gingen daaraan vooraf. In deze blog vertel ik je er meer over.

Lees meer »

Redenen om teksten te laten redigeren?

Jij schrijft jouw eigen teksten. Dat doe je omdat je het leuk vindt, omdat jij jouw unieke kennis en ervaring het beste op papier kan zetten of omdat je beter wil worden in schrijven. Door veel te schrijven, leer je beter te schrijven. Heb je de tekst geschreven, dan wil je er zeker van zijn dat deze sterk is en geen fouten bevat. Je laat de tekst redigeren door een tekstschrijver. Waarom? Dat lees je in deze blog.

Lees meer »

Een e-book schrijven: waarom, waarover en hoe?

Je ziet ze steeds vaker voorbijkomen: e-books. In allerlei variaties, bij verschillende bedrijven, over allerlei onderwerpen en met uiteenlopende prijzen. Het zal jou vast ook opgevallen zijn, maar waarom kiezen al deze bedrijven hiervoor, waarover gaan ze en hoe schrijf je ze? Ik leg het in deze blog uit.

Lees meer »

4 tips voor het schrijven van een blog

Tegenwoordig worden er zoveel blogs geschreven, dat het lijkt alsof je het zomaar even doet. In principe is het ook niet heel moeilijk, maar toch is de ene blogger succesvoller dan de andere. Zijn of haar blogs lezen fijner, spreken je meer aan en houden je geboeid. Wil jij ook een goede blog schrijven? Met de volgende tips kom je dan al een heel eind.

Lees meer »

Teksten schrijven met het AIDA-model

Teksten kunnen bepaalde doelen hebben. Eén van die doelen is het aanzetten tot actie. Je wil bijvoorbeeld een product of dienst verkopen, dat iemand zich inschrijft voor jouw nieuwbrief of dat iemand contact met je opneemt. Schrijf jij een tekst met als doel om iemand een actie te laten doen? Dan is het belangrijk om een wervende tekst te schrijven. Hoe je dat doet? Met behulp van het AIDA-model.

Lees meer »

Een jaar fulltime freelance tekstschrijven

Op 11 december 2020 maakte ik wereldkundig dat ik fulltime aan de slag ging als freelance tekstschrijver. Ik had mij in 2018 al ingeschreven bij de KvK en wilde dit nu fulltime oppakken. Ik plaatste het op Instagram, Facebook en LinkedIn. Zo, nu kon ik niet meer terug. Een dag later kreeg ik mijn eerste opdrachtverzoek binnen and that’s where it all started. Inmiddels zijn we een jaar verder en heb ik al zoveel mogen doen, leren en ontdekken. In deze blog blik ik daarop terug.

Lees meer »